بازارسنجی


بازار سنجی و تعریف آن در علم بازاریابی

یکی ازآفتهای مدیریت « با گذشته و در گذشته زیستن» است و یکی از مفیدترین حرکات هر مدیر بررسی و ارزیابی گذشته و تجربیات است.

 بازارسنجی یعنی تحلیل موقعیت بازار با توجه به آنچه بودیم و داشتیم، آنچه هستیم و داریم و آنچه باید داشته باشیم.

 بازارسنجی جهت دهنده حرکتهای سازمان در بازارهای آینده است. همه محصولات و خدمات و سازمانها داراب منحنی عمر خاصی هستند که این منحنی شامل مراحل معرفی، رشد، بلوغ و اشباع و افول است و هر مرحله شرایط ویژه ای دارد که بازاریاب بر اساس این ویژگیها واکنش مناسبی نشان می دهد.

 بازارسنجی یا ارزشیابی و سنجش فعالیتهای سازمان، نقاط قوت و ضعف را بخوبی نمایان می سازد. با استفاده از اطلاعات موجود و دانش روز می توان هدفها، مسیرها و حرکتهای آینده را تبیین و تعیین کرد.

 بازارسنجی یعنی اندازه گیری عملکردها، انحرافها و تشخیص فاصله ها بین هدف و عملکرد واقعی و ارایی پیشنهادهایی برای اصلاح امور بازاریابی سازمان. 

بازارسنجی وسیله ایست برای جلوگیری از اشتباهات و یافتن تواناییها و استعدادها برای رشد و توسعه بیشتر.

بازارسنجی یعنی نظارت دایم بر عملکردها و کنترل آنها و ارزشیابی حرکات و فعالیتها.

http://bazarmanage.blogsky.com/1387/08/13/post-13