مهندسی بازار

 


حضور در بازارهای هدف، مکانیسم خاص خود را دارد و البته تاکنون راه­های متفاوتی تجربه شده است. اما آنچه امروز جا دارد تا در دستور کار قرار گیرد، موضوع مطالعه و تحقیقات بازار به روش علمی است.

می­فهمیم آیا کالای ما قابلیت بازار مورد نظر را دارد، اگر قوت دارد نکات قوت آن کدام است، اگر ضعف دارد این کاستی قبل از هر گونه اقدام، صرف وقت و هزینه مضاعف، شناسایی گردیده و مدیران به آسانی بازار مورد نظر را تسخیر خواهند کرد.

این روش که گاهاً «مهندسی بازار» نیز نامیده می­شود، اگر چه سالهاست مورد استفاده قرار می­گیرد ولی در ایران مدت زمانی زیادی نیست که به آن توجه شده و مورد بهره­برداری قرار گرفته است. شاید این تعلل بیشتر به خاطر سنتی بودن مدیران بنگاهای اقتصادی و یا صنعتی ما بوده باشد.

اما علت هر چیزی که باشد، تحقیقات بازار امروز به عنوان یک پیش­نیاز برای حضور علمی و حساب شده در هر بازار یا برای هر بنگاه اقتصادی مطرح است و ما بهره­گیری از این علم را به بنگاههای اقتصادی توصیه می­کنیم، اگرچه اکنون محدود موسسات در این باره شکل جدی به خود گرفته­اند ولیکن مطمئناً با دانایی مدیران بنگاههای اقتصادی برای بهره­گیری از این گروه موسسات بر تعداد آنها وقابلیت­هایشان افزوده خواهد شد.

این روش در هر مرحله از کار قابل تجدید و بازبینی است که البته مراحل بعدی را «مهندسی مجدد» می­نامند.

تیم­های ارزشیابی این گروه در هر زمان با کنترل دقیق علمی و آماری به خوبی می­توانند راهنمای شما بوده راه ورود را نشان دهند و در هر مرحله با نظارت و کنترل دقیق نکات ضعف را شناسایی نموده و راهکار حل مناسب برای مشکل مورد نظر را ارائه نمایند.

توصیه ما این است در اولین فرصت گروه مشاورین زبده­ای را در این باره به جمع سازمان مطبوع خود دعوت نمائید. تأخیر جایز نیست. اولین تجربه برای شما تجربه شیرینی خواهد بود که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. بنا داریم در اولین فرصت نمونه­ای کامل از یک پروژه مطالعه بازار را در اختیار شما قرار دهیم.


http://www.marketengineering.blogfa.com